Pages

Saturday, May 15, 2010

MC... Master of ceremony or surat MC?





aku n fifi pas abis tugas...

MC atau dalam bahasa omputehnya Master Ceremony or Mr. Chairperson...
bidang tugas lebih kepada menjadi pengacara majlis...
orang yang terlibat untuk mngendalikan acara sesuatu majlis..
ianya lain sedikit daripada pengacara macam kat TV tu...
tapi dua2 aku suka..
Mc majlis dan jugak pengacara TV..
tp untuk sampai tahap pengacara TV ..
uhuhu..jauh panggang dr api...

Berada kat UPSI ni aku ada gak libatkan diri dalam hal2 pengacraan majlis ni..
tambah2 lagi dalam acara SUKSIS..
hakikatnya aku memang xda pengalaman langsung..hehee
sekadar mencuba,haha..
minat tu yg penting..
bila diimbas kembali..
sepanjang berada di UPSI ada la beberapa event yg aku join..
tp semuanya tu xder la event besar pun..
start dgn first semester, aku jd MC untuk majlis hari raya program wacana..
untuk nie aku leh kategori MC jenis campur...
coz mula2 tu rasmi,then start spontan masa mula persembahan..
berpasangan dengan Rafiah,aku cukup selesa..
tp besala kalo dah spontan nie, idea mengarut la byk keluar..
coment from my lecturer.. kena tau kesemua perkara mengenai majlis,
jgn lupa nama tetamu...coz time tu aku terlupa (xtau sebenarnya) nama suami my lecturer tu..
heheh..sorry puan rohaizah yer..hehe

next.. first sem gak masa majlis penutup latihan intensif kawad kaki..
time ni walaupun just event kecil-kecilan, tp try gak wat the best..
first time berpasangan dengan Sayidah..
she is one of the best MC for me..
waktu ni la aku dpt style aku..
hehe.. idea dr Mdm kursus english aku dulu..
dia kata " use attention grabber to capture audience attention"
tu la yg aku wat.. yg aku dpt fikir, attention grabber yg pling disenangi ialah..HUMOR!!
ya sebab tu aku n Sayidah try fikir apa yg leh wat org ketawa..
thanks to en. KEm..jurulatih kami..
dialah jd bhan kami wt lawak..
byk gaya dia yang kami tiru..hahaha...
dan skrip semuanya spontan coz kami mmg xsempat nak wat skrip..
so pe yg kami leh wat? redahh je ar..
well tu la first time aku n sayidah ditonjolkan dlm SUKSIS...

go to the next event..
sem dua ader ker yer??
oo kalau tak silap masa kursus etika..
yup sekali lagi aku dipasangkan dengan sayidah...
aku memang sgt2 selesa bekerja ngan sayi nie..
dia pun byk idea, n dia mudah terima idea aku..
betul2 xstress bila ngan dier..
pe yg aku suka, kami saling membackup..
ni lagi tugasan MC spontan atas permintaan Puan ROs..
so bila spontan skrip mmg spontan gak..
bila ade yg blurr,yg sorang lagi akan backup..
tu la yg penting bila MC berpasangan..
lagi sekali teknik yg sama kami apply..
try to find any humor sbyak mungkin..
cuma yg mjlis malam ni, coz masa smkin suntuk,
so bila dah time yg hujung2 tu, gimik2 dah xleh wat..kejor masa..hehe..
papepun..enjoy!!!

sem 3..xder rasenye... hehehe
jom ke sem 4 lak..
ha time nie ade peluang jd MC untuk program kolej..
tu pun bidan terjun jer..
thanks to acad n naimah yg sruh aku join...
at least experience tu yg aku nak..
untuk FLOFAF yg mmg aku pilih sendiri adalah untuk MC pertandingan dikir barat..
berpasangan dengan acad..
acad bukan calang2 orang tau..
dia gak antara MC the best selain sayidah..
Mc kali ni..ya jenis Spontan lagi..
untuk MC nie merasa la pakai baju sponsor.hahah
time nie aku mmg sgt gugup..
acad la yg tenangkan aku..
respect kat dier..
dier begitu tenang...
oleh sebab aku sgt2 nervous, mula la aku bertutur laju,
macam train memecut..haha
sorry naimah..
papepun really a good experience for me..
thanks naimah selaku Protokol masa tu..

baju sponsor...hahah

lagi satu untuk pertandingan nasyid..
yg ni betul2 bidan terjun..
ikut jadual bukan aku yg jd pengacara..
n aku rehearsal pun last minit..
aku kan ada latihan kawad siang tu..
pas balik naimah call..
giler ar bergegas nak tgk skrip semua..
pasangan aku..FIFI..
seb baik naimah kata dah ada skrip, cume ubah2 ikut kesesuaian..
kalau ada skrip mknenye Mc formal la kot..
No.. separa formal.. NAimah nak ala- ala dikir barat hari tu,
tp skit lebih formal..
hmm..camne fifi?
haha bantai jer ar..
last2 masa kejadian..trus bertukar macam formal..
ni la akibat bergantung pada teks.hiihi
well, so sorry..
tp mlm tu aku suka sgt..coz ada Azzam idola kecil wat persembahan..
hahah leh kasi Ima jeles nie.
tapi pe yg aku agak kesal malam tu ialah tindakan aku ni..
ada masalah teknikal masa azzam..
so mmg senggang masa tu ada byk..
kalau ikutkan secara professionalnya, sbg MC aku leh la cover..
wat2 interview azzam ke.. pape je la supaya xnampak kosong...
but aku x wat.mmg nyesal pastu..huuu..
tp mcm aku ckp td semuanya pengalaman dan pengjaran kpd aku..

Azzam di flofaf ( taken from Farisazmi blogspot)

rasenye xder dah kot yg aku join..
coz kbyakan event untuk suksis aku terlibat belakang tabir..
untuk Event baru ni jd Setiausaha n SM (stage manager)
but i am a bad SM.hahah
bg event lain2 just MC xformal untuk mjlis kecilan cam majlis besday..
kat sekolah sebenarnya ada gak terlibat ngan Mc..
cthya masa seminar, MC perhimpunan of coz la..
pengawas..xleh lari jd MC perhimpunan.hihi
secara keseluruhan,aku mmg minat terlibat dgn bidang ni..
mencabar minda dan mental..
bak kata acad, MC la antara penentu majlis berjaya ke tak..
kalau MC xdapt handle majlis dgn baik.
so ada kecacatn majlis tu..

aku sgt2 gembira berada bersama MC berbakat terutama yg ada dlm suksis,
byk yg aku dpt belajar..
dlm suksis ni.. bebrapa nama yg aku leh sebut sbg MC berwibawa..
Sayidah dan Acad sgt fleksible dan versetaile..
dua2 format spontan n formal boleh diorang bawak..
Faris sgt2 cocok bila jd MC spontan..
coz dia mmg pandai berhumor..
untuk MC Formal stakat ni yg mendominasi semstinya senior azila or kak cik..
bakat sbg MC formal mmg xleh dipertikai..
selain nada suara n tona yng mmg kene untuk majlis formal,
kak cik pandai kwal mjlis..'
sbb tu la masa majlis kwad komaden bersama naib canselor baru2 ni kak cik dipuji..
aku respect sama kak cik! heheh
senior armadi pun antara MC yg terbaik.. he's fleksible too.
nama2 lain..senior asmira n senior basiro
nama lain bg yg bukan suksis..emm..
aku kagum ngan faris jasmi..dia sesuai ngat untuk spontn n rasmi..
jd dj lg sesuai..
suara dia yg garau n macho sgt2 sesuai sbg MC.. jeles2.haha

tp sekarang situasi kami dlm suksis memang nak kan ramai lagi yang boleh terlibat jd MC..
so atas dasar keterbukaan, ada gak pelapis2 baru yg bg aku mmg boleh diketengahkan..
antaranya Asmad, Zulfadli, Yan, kak Effa, Naimah, Kak Huda n junior2 yg pergi audition MC
yg kami adakan.
aku berkesempatan untuk jd salah seorang panel audition tu ditemani sayidah n acad..
wah gembira aku diberi peluang ni..
seriously aku bukan nya terbaik pun untuk audition org..
aku masih dalam pembelajaran...
so time tu aku leh bagi komen secara overall jer ar.
dr segi teknikal biar la otai2 yg bagi komen.heheh
tp kak cik xdpt hadir malam tu..
ha kat audition ni mmg hampir kesemua yg hadir berbakat..
smpaikan aku leh kata ada yg lebih baik dr aku..huuhu
antara yg hadir malam tu.. efasha, shakirah, robihah, ummi,hadi,faris,naimah,yan..
aku sgt berpuas hati dan lega coz ada pelapis yg akan
menggantikan kak cik, sayidah, acad dan MC senior yg lain...
setkat nie yg dah kami tonjolkan untuk event ialah efasha, robihah n ummi..
untuk Ramah mesra HEP n jalinan mesra baru2 ni..
well diorang mmg xmenghampakan.. Good Job Girl!!!


dah byak celoteh pasal rentetan aku sbg MC..
mmg satu pengalaman yg sgt menhiburkan n aku enjoy sgt2..
ada bebrapa perkara berdasarkan pendapat peribadi aku ttg MC ni..
khususnya Mc majlis la..
1. menjadi seorang MC memrlukan satu kemahiran komunikasi dan pertuturan yang baik..

2. MC yang baik adalah yg dapat menarik audiens untuk terus lekat mendengar setiap bait kata-katanya..

3. MC perlu sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang tak dijangka sepanjang majlis.
jgn panik bila perkara tersebut berlaku,sebaliknya perlulah dengan segera mencari idea dan penyelesaian untuk mengatasi dan meng'cover' keadaan tersebut.

4. seorang MC perlu pandai mempelbagaikan nada dan tona suara mengikut kesesuaian teks dan keadaan. contohnya, bg perkara yang penting, perlu ditekankan (stress) dr segi nada supaya audiens tahu itu sesuatu yg mereka perlu ambil perhatian.

5. Bagi MC spontan, Mc perlu bijak mengeluarkan idea yang sesuai mengikut keadaan. cuba sedaya upaya menarik perhatian audiens kerana MC spontan tidak terikat secara keseluruhan dengan teks.

6. Bagi MC formal, variety dan kepelbagaian nada dan tona sgt penting.. protokol juga perlu dititikberatkan.. salutasi majlis perlu betul supaya tidak menyinggung mana2 tetamu terutamanya tetamu VVIP...

7. penggunaan perkataan perlulah tepat dan sesuai.sedaya upaya mengelak menggunakan bahasa harian.contohnya 'korang' sebaiknya diganti dengan 'anda', 'kalian' atau 'hadirin'.. perbanyakkan perbendaharaan kata supaya apabila blurr, perkataan yang kita tak dapat ingat pada waktu itu dapat diganti dengan perktaan yang lain..

8. cuba sedaya upaya hilangkan perasaan gugup kerana kadang-kadang ia boleh mencacatkan tutur kata dan boleh menyebabkan lupa.
9.rehearsal dan latihan amat penting... tidak salah sekiranya berckap seorang diri dihadapan sermin.. bukan gila,tp berlatih

10. bagi MC berpasangan,keserasian amat penting. berlatih berpasangn juga sangat membantu.. jika baru pertama kali berjumpa atau mengenali pasangan, ambil masa untuk berbual dan bersembang untuk ambil mood supaya serasi bersama..

11. Be fleksible..bykakan study..try observe style or cara MC lain..






0 si kacak dan si cantik berkata-kata...: