Pages

Monday, March 1, 2010

emi style malay tenpura




cuti hari tu teringin nak cube wat tenpura... aritu tgk
kat japanese festival, n sempat usha2 chef kat situ... try gak keneng resipi..hiihihi...

tp yg aku wat ni bukan guna bahan yang sepatutnya,aku just gune pe yg ader kat dapur mama jer..xpe balun jer.hahahah

resepi: mula 2 kene bancuh tepung nak salut... aku guna pelbagai jenis tepung yg ader kat dapur tu..time tu adrlak byk tepung,aku pun tibai la campur semua,... yg ader tepung gandum, yg ni byak guna, tepung lain cume letak sikit.. cam tepung beras, tepung jagung,n tepung goreng pisang adabi.. pastu aku masukkan sikit lada hitan tumbuk, sikit rempah kari, jintan skit,,garam, bawang merah n putih sikit ( yg dah ditumbuk lumat) ,telur n air...masuk beberapa ketul ais untuk dpat sakutan yg rangup!! bahan dalam aku guna timun n bunga kobis jer.time tu xder dedaging cam ayam, sotong or udang...
so, bancuh bahan sampai sebati, pastu salut timun n bunga kobis, n goreng dalam minyak yg tol2 panas...goreng kejap jer sampai kekuningan...

pas aku try ni, aku gak pernah try wat untuk salut sotong n fish cake n fish ball... untuk sotong sebab gune sotong besar,aku xsuka ngat..aku kurang minat makan sotong besar... tp untuk fish cake aku suke.. teksture fish cake ngan kulit saluit garing mmg sedap dimakan dgn sos..yummy!! selamat mencuba

0 si kacak dan si cantik berkata-kata...: