Pages

Thursday, December 31, 2009

jom masak..

cuti aritu aku ader gak memasak.hahah.. cube2 resepi baru.. tapi xslalu..bajet xder.hehhe... cuti ni xwat kek langsung..huhu rekod..padahal malas nak wat..hihii..
menu waktu cuti tu..hmm pe ye... nasik goreng emi style.hahah mama yang suh masak.. aku on je la..lagipun lama xmasak kat umah.so malam tu kami dinner nasi goreng.hehe... lain2 menu cam spgethi celup( haha aku ganti spagethi dengan mee kuning, pastu kuahnyer main reka sendiri.hihi ), potato wedges, air kelapa diubahsuai, tmepura jadi-jadian..tu je la kot yg aku igt.. cuti tu cadang nak try salad yg jamil ajar..xsempat lak..haa lupa lak aku try wat dessert tapi xjadi..xmemuaskan.hahah bzir jer..
ingat nak kongsi la resepi menu2 tu... hmm kalo rajin aku postkan kat blog ni.. tapi warning awal2. aku tibai jer tu.. rase n tastenyer..i dont know la sedp x.heheh..
untuk kali ni, aku bagi resepi nasik goreng..thanks to ima (my sister yg taipkan resepi ni..aku tulis tangan bagi dia taip.heheh)
aku ni bkn pro,so kalo ader salah2 tu tegur2 la yer..

Category : Breakfast, Dinner ( 7-11-2009 )

Emi Fried Rice

Bahan – bahan

Bawang (kecil, besar, putih )
Halia
Ikan bilis
Cili padi
Kentang
Lada hitam
Serai
Jintan putih
Sos tiram
Nasi
Telur
Kiub ayam

Cara – cara :

1. Tumbuk halia, bawang, ikan bilis, kiub ayam,serai, lada hitam, jintan putih, kentang
dan cili padi.
2. Tumis bahan yg ditumbuk.
3. Masukkan sos tiram.
4. Selepas agak harum, masukkan nasi dan kacau hingga bahan tumis dan sos rata.
5. Pecahkan telur dan masukkan ke dalam nasi.
6. Masak hingga sebati.


• Jika ingin masukkan sayur, masukkan sayur jenis keras ( sperti lobak ) semasa menumis.
• Untuk sayur berdaun seperti kobis dan sawi boleh dimasuk selepas nasi dimasukkan.

0 si kacak dan si cantik berkata-kata...: