Pages

Saturday, May 19, 2012

pendatang baru..bukan mahkluk bernama alien..

assalamualaikum dan salam sejahtera..

agak lama menyepi dari menyumbang entri-entri baru.. sibuk sikit kebelakangan ni.. almaklumla menganggur..eh..menganggur pun sibuk ke.hahah.. nampak sangat menipunya,hehe.. sebenarnya sibuk dengan konvokesyen minggu lepas..:)

okla.. berbalik ke cerita utama.. tajuk macam suspen je.. ni filem baru ke? oh tidak.. huhuhuu.. bukan filem yang baru..tapi orangg yang baru.. 
entri ni nak perkenalkan orang tu la... ehem-ehem.. tuan-tuan dan puan-puan... silakan berkenalan dengan orang baru ini.. bukan alien, bukan juga pendatang asing... ya inilah.. orang yang dialognya hanya satu>>>> uwek uwaaa... (bunyi menangis tau,bukan bunyi orang muntah,haha)... 

ini dia AMEERA ALISHA

fokus yang baby tu tau..bukan bapak baby tu,hehhe


ni la pendatang baru tu. sepupu yang baru diahirkan semalam tanggal 18 mei 2012... semoga sihat sokmo ye alisha..jd gadis cantik yang solehah tau..AMIN..


psssss: bila la aku plak nk dapat baby ye...:)

untuk jadikan entri ni lebih berinformasi la orang kata,hehe ni ada sedikit petikan dari buku yang aku baca baru-baru ni hasil tulisan PN AMINA NOOR, dalam Petua Awet Muda dan Langsing yang berkaitan dengan baby..:) 


Cara memegang Bayi ketika Menyusu:


Dukung kepala bayi dengan lengan atau tangan anda menjadikan kepala dan tubuh bayi dalam satu garis lurus. tunggu sampai mulut bayi terbuka lebar. dekatkan bayi ke dada sentuhkan puting payudara ke bibir bahagian bawahnya.bila bayi mendapat sebahagian besar puting payudara dalam mulutnya, bererti cara menyusu sudah selesa.


kedudukan terbaik sewaktu menyusu:


1. punggung ibu tegak
2. lengan ibu menyangga punggung bayi
3. kepala bayi disangga dan lurus dengan tubuhnya
4. bayi menyusu pada seluruh puting payudar, bukan hanya pada hujungnya sahaja
5. tubuh bayi tegak menghadap ke arah ibunya, terus menempel
6. kedudukan lain yang juga baik adalah membaringkan bayi di atas pangkuan dengan alas selimut digulung atau bantal..

ni antara petua-petua dari buku tersebut.. 

pss: dlm gmbar tu papa baby tu tau..bukan sedang menyusukan baby tu.hhehe

0 si kacak dan si cantik berkata-kata...: