Pages

Thursday, May 9, 2013

Demam Pilihanraya: Kanak-kanak Pun Keluar Mengundi?

Assalamualaikum, Salam Muhibah..

Pilihan raya umum (PRU) ke-13  dah berakhir, keputusan pun dah tau. Walaupun banyak isu yang timbul, tapi hakikatnya seperti ramalan Prince of Noob di blog Buasir Otak .Aku suka baca blog ni sebab analisa dan penulisan menyeluruh, dan nampak yang penulis wat research.:)

Pilihanraya kali ni aku berpeluang keluar mengundi menandakan umur yang semakin lanjut, tak sesuai nak main jengket-jengket, apatah lagi main Pukul Berapa Datuk Harimau. Dan merasa jugaklah aku beratur ikut saluran ditetapkan, menuggu nama disemak, dicalit dakwat kekal yang kekal hanya sebelum aku basuh tangan guna sabun masa nak makan lepas balik mengundi, memangkah calon pilihan dan memasukkan kertas undi kedalam tabung undi. Wah lengkap semua proses. Satu perkara je yang aku terlepas nak buat.. Post gambar jari dengan dakwat kekal dalam Facebook!!!

 Demam pilihanraya mungkin dah surut sikit,tapi bab selesema tu masih ada. Tengok je la, laman sosial, blog dan media lain masih lagi membincangkan isu pilihanraya. Tu belum lagi cerita part-part perhimpunan termasuklah Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat yang berlangsung malam semalam. Tapi, dalam banyak-banyak demam pilihanraya selain bendera parti yang direka macama-macam bentuk, aku tertarik dengan video simulasi pilihanraya Tadika Ceria Az-Zahra. Aku dapat tahu tentang video ni pun bila tengok Malaysia Hari Ini (MHI).



Mula-mula tengok, terdetik kat minda . "Eh, budak-budak pun nak dedahkan politik? biar betol?"
Tapi ternyata cikgu-cikgu tu memang ada objektif tersendiri. Dengan motif utama untuk melatih kanak-kanak tersebut membuat pilihan, selain dapat memupuk semangat kepimpinan dan keberanian. Siap ada part jari dicop okeyh... Ala-ala dakwat kekal gitu, tapi yang ni memang tak kekal la, cop je pun,huhu. Cuma aku tertarik bila ada sesi bergambar bagi calon yang dipilih oleh cikgu-cikgu yang dirasakan ada ketrampilan. Dah macam YB aku tengok adik-adik ni.  Tapi pilihanraya ni tak ada la pulak manifesto-manifesto macam yang real. Nanti terkejut beruk ada manifesto calon - " Harga susu bakal turun!", " Mainan Barbie akan diberi secara percuma!", "Bantuan Lego Satu Malaysia diteruskan"... Kan naya gitu,hahah.. TApi poster-poster calon tetap ada,.. Meriah!!

Lagi menarik, menurut cikgu yang ditemubual secara telefon oleh MHI, ada satu calon yang kalah telah menangis, tetapi dipujuk oleh rakannya sambil dipeluk.. "Saya dah undi awak.. Saya dah undi awak!" " Menang atau kalah ,itukan ujian ALLAH"... wahh so sweettt..:)

Semoga pilihanraya seterusnya yang akan diserikan dengan kanak-kanak ini nanti akan jadi pilihanraya yang aman tanpa isu berbangkit..:)




5 si kacak dan si cantik berkata-kata...:

Tengkubutang said...

540

done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Mawardi yunus said...

kesian budak tu kalah nangis2 sampai hahah.. mesti waktu kira undi blackout kan hahha

boni kacak said...

patutnya aku jadi cikgu budak2 tu.. biar aku sesatkan dorang. untuk undi parti bebas bila pilihan raya..hahahaha

NAL said...

kesian.... :(

Unknown said...

kalah atau menang dan siapa yang kita undi.. engatla kita sesama saudara islam tak baek nak kutuk mengutuk... dah2 jgn nangis2 haha