Pages

Saturday, February 5, 2011

Tips membuat keputusan


Tajuk yang skema..
hahahha...
Dalam hidup mmg banyak perkara yang perlu dibuat keputusan...
salah ambil tidakan menyesal seumur hidup..
aku seorang yg mmg susah nk pilih jalan yg terbaik..Tak kira la dlm pe pun..
even time shopping...kalo ada dua benda perlu dipilih,
mau sejam paling kurang baru dpat wat keputusan..

satu yag menarik,
bila ada yang ajak aku join or pegi mana-mana..
then aku menolak dengan beri alasan,
contohya alasan ada assignment nak wat, kemas bilik
or apa saja keje yang dpt dijadikan alasan munasabah,
almost every time,
alasan yg aku bg tu tak kan dapat aku laksanakan,
macam-macam halangan aku dpt..
so, at last...
yang dikejar tak dapt,
yagg dimengandung keguguran,..
eh silap !!! hehe
yg dikendong berciciran..

secara ringkasnya... sebelum mengambil sesuatu keputusan,
kita perlu fikir sedalam-dalamnya

1. Senaraikan semua pilihan yang ada tanpa mengikut keutamaan.
senaraikan sebanyak mungkin pilihan yang terlintas dalam minda

2. Susun senarai pilihan mengikut keutamaan. mungkin ada pilihan yg mempunyai
tahap kepentingan yang sama, tapi tak mengapa

3. Buangkan pilihan yang sememangnya tidak penting. Tinggalkan pilihan yang utama sahaja (mungkin maksimum 5 pilihan)

4. Senaraikan semua kelebihan, keperluan dan kelemahan setiap pilihan mengikut semua aspek.Ini untuk memudahkan kita membanding beza pilihan yg mana lebih memberi keuntungan...pilih pilihan yg terbaik mengikut kelebihan yg paling tinggi.sekiranya sukar memilih antara dua, pilihlah mengikut kata hati

5. Jangan lupa untuk meminta pertolongan Tuhan dan bagi yang muslim, banyakkan berdoa dan membuat solat istikharah


Fi

0 si kacak dan si cantik berkata-kata...: